“Physics Teacher Education Programme in Finland: teacher knowledge as an analytical approach”

Τεύχος 11-12

“Physics Teacher Education Programme in Finland: teacher knowledge as an analytical approach”

Heidi Krzywacki-Vainio, Jari Lavonen

Σελίδες

Περίληψη

Το άρθρο περιγράφει και αναλύει πτυχές της εκπαίδευσης των καθηγητών των φυσικών επιστημών που διδάσκουν στο κατώτερο και το ανώτερο δευτεροβάθμια σχολείο στη Φινλανδία, με ιδιαίτερη αναφορά στο πρόγραμμα σπουδών για καθηγητές Φυσικής στο Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι. Θεωρητικό πλαίσιο της ανάλυσης του προγράμματος σπουδών αποτελεί η γνώση την οποία απαιτεί η άσκηση του επαγγέλματος του καθηγητή Φυσικών. Η γνώση αυτή προσεγγίζεται καταρχάς δομικά, από την άποψη δηλαδή των διαφόρων πεδίο που συναποτελούν τη γνώση του εκπαιδευτικού, όπως το συγκεκριμένο γνωστικό αντικείμενο, το παιδαγωγικό περιεχόμενο του συγκεκριμένου γνωστικού πεδίου, η γενική παιδαγωγική θεώρηση καθώς και τα σημεία επαφής μεταξύ των δύο αυτών πεδίων. Προσεγγίζεται επίσης από μαθησιακή σκοπιά με την αξιοποίηση της διάκρισης ανάμεσα στην πρακτική και στην επαγγελματική γνώση του μελλοντικού εκπαιδευτικού.
Της ανάλυσης προηγείται η παροχή βασικών πληροφοριών σχετικά με το σχεδιασμό και την εφαρμογή του προγράμματος σπουδών για εκπαιδευτικούς στο πανεπιστήμιο του Ελσίνκι καθώς και γενική ενημέρωση για τους σημαντικότερους παράγοντες που επηρεάζουν τη διαμόρφωσή του, όπως ο ρόλος που διαδραματίζει η αξιολόγηση του προγράμματος από τους φοιτητές και οι εθνικές στρατηγικές για την ανάπτυξη σχετικών προγραμμάτων. Ακολουθεί η ανάλυση του ίδιου του προγράμματος σπουδών σε ό,τι αφορά καταρχάς το περιεχόμενό του στη Φυσική, ενώ στη συνέχεια η ανάλυση επικεντρώνεται στα παιδαγωγικά μαθήματα. Ιδιαίτερη αναφορά στο δεύτερο αυτό πεδίο γίνεται στην πρακτική άσκηση, στις γενικές αρχές διδασκαλίας και στη συναίρεση επιστημονικής με παιδαγωγική γνώση που ουσιαστικά συγκροτούν τα επαγγελματικά εφόδια του αυριανού εκπαιδευτικού.

Κατέβασε το άρθρο