“H Εκπαίδευση του Παγκόσμιου Πολίτη: Αντιλήψεις Εκπαιδευτικών και Μαθητών/τριών για την Παγκόσμια Πολιτειότητα σε Ελλάδα και Σουηδία”
Βασίλειος Συμεωνίδης
Σελίδες 113 – 142
Περίληψη
Η Εκπαίδευση του Παγκόσμιου Πολίτη έχει πρόσφατα αναδειχθεί ως μια προσέγγιση που προωθεί την παγκόσμια πολιτειότητα και βοηθάει στην κατανόηση παγκόσμιων φαινομένων κοινωνικής, πολιτικής, οικονομικής και περιβαλλοντικής φύσεως. Το παρόν άρθρο στοχεύει σε μια συγκριτική ανάλυση του τρόπου με τον οποίο προσεγγίζεται η παγκόσμια πολιτειότητα στα εκπαιδευτικά συστήματα της Ελλάδας και της Σουηδίας. Στη βάση μιας συγκριτικής μελέτης περίπτωσης, τα ερευνητικά δεδομένα συλλέγονται από ημιδομημένες συνεντεύξεις με εκπαιδευτικούς και ομάδες εστίασης με μαθητές/τριες 11-12 ετών σε δημόσια σχολεία υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Ακολουθώντας τη μέθοδο της θεματικής ανάλυσης, τα ευρήματα αναδεικνύουν τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών και των μαθητών/τριών και ερμηνεύονται σύμφωνα με ένα θεωρητικό πλαίσιο κατηγοριοποίησης της παγκόσμιας πολιτειότητας. Αυτό που παρατηρείται είναι η προώθηση της ηθικής και της περιβαλλοντικής θεώρησης της παγκόσμιας πολιτειότητας, μέσα από τη διδασκαλία των ανθρώπινων δικαιωμάτων και της βιώσιμης ανάπτυξης. Μια κριτική θεώρηση φαίνεται πως απουσιάζει, καθώς κυριαρχεί μια επιφανειακή προσέγγιση παγκόσμιων θεμάτων.