Ειδικό θεματικό τεύχος: Αξιολόγηση στη σχολική εκπαίδευση
“H αξιολόγηση του έργου του εκπαιδευτικού”
Παναγιώτης Ξωχέλλης
Σελίδες
Περίληψη
Το παρόν άρθρο αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο εισαγωγικό μέρος εξετάζονται επιγραμματικά τόσο η αναγκαιότητα και το γενικό πλαίσιο, με τις επιμέρους παραμέτρους της αξιολόγησης στην εκπαίδευση, όσο και τα ανακύπτοντα ερωτήματα και προβλήματα κατά τη μέτρηση και αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου γενικά. Στο δεύτερο κύριο μέρος, που αναφέρεται ειδικότερα στην αξιολόγηση του έργου του εκπαιδευτικού, παρουσιάζεται πρώτα πολύ σύντομα η εξέλιξη της συζητούμενης θεματικής στη βιβλιογραφία μετά τη δεκαετία του 1960. Σκιαγραφείται στη συνέχεια υπό κριτικό πρίσμα η γενική εικόνα, με τις τάσεις που επικρατούν στις θεωρητικές συζητήσεις και τις εφαρμογές που θεσμοθετούνται στο νομικό καθεστώς, στην Ευρωπαϊκή Ένωση και ιδιαίτερα στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό αναπτύσσεται σύντομα ένας προβληματισμός, με επίκεντρο το ερώτημα προς τα πού κατευθύνεται η εκπαίδευση σήμερα: στην παροχή «εργασιακής γνώσης» για ανταπόκριση του «απασχολήσιμου» ατόμου στις ανάγκες της ανταγωνιστικής κοινωνίας της γνώσης και της πληροφορίας ή στην καλλιέργεια γενικής παιδείας με στόχο έναν ενεργό και υπεύθυνο πολίτη και μια κοινωνία προσανατολισμένη στις αρχές της ελευθερίας, της δικαιοσύνης και της ειρήνης; Πρόκειται για ένα κρίσιμο ερώτημα στο οποίο το μέλλον θα δώσει την απάντηση.