“Education and the Polity: A comparative historical analysis of the discourse on education and citizenship, from the ancient Polis to the modern Ethnopolis and the Cosmopolis of the late modernity.”
Ανδρέας Μ. Καζαμίας, Αμαλία Α. Υφαντή, Δήμητρα Τρίγκα
Σελίδες 81-98
Περίληψη
Η εργασία αυτή αποτελεί μια ιστορικοσυγκριτική μελέτη του λόγου για την ιδιότητα και την εκπαίδευση του πολίτη, όπως αυτός αρθρώνεται σε τρεις ιστορικές περιόδους και συγκεκριμένα: α) στην αρχαία αθηναϊκή πόλη-κράτος, β) στη νεωτερική Εθνόπολη (έθνος-κράτος), γ) στην Κοσμόπολη της ύστερης νεωτερικότητας. Ειδικότερα, υποστηρίζεται ότι στην αρχαία αθηναϊκή πόλη-κράτος ο πολίτης συμμετείχε ενεργά στη δημόσια ζωή και ανήκε στην πολιτική κοινότητα. Η παιδεία του πολίτη ήταν, κατά κύριο λόγο, ουμανιστική. Στη νεωτερική Εθνόπολη ο λόγος εστιαζόταν στην εκπαίδευση του εθνικού δημοκρατικού πολίτη, ο οποίος κατείχε συγκεκριμένα δικαιώματα αλλά δεν μετείχε ενεργά στη δημόσια ζωή, όπως ο πολίτης της αθηναϊκής πόλης-κράτος. Η εκπαίδευση του νεωτερικού δημοκρατικού πολίτη επικεντρωνόταν, κατά κύριο λόγο, σε γνωστικές περιοχές, όπως η ιστορία, η γεωγραφία, οι πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες. Στην Κοσμόπολη της ύστερης νεωτερικότητας υπάρχει μια τάση για την εκπαίδευση του ενεργού δημοκρατικού πολίτη. Η εκπαίδευση του πολίτη αφορά, κατά κύριο λόγο, στην καλλιέργεια γνώσεων, δεξιοτήτων, διαθέσεων και προδιαθέσεων διαμέσου του επίσημου αναλυτικού προγράμματος και ιδιαίτερα γνωστικών περιοχών όπως είναι η ιστορία και οι πολιτικές και κοινωνικές επιστήμες και του «κρυφού» αναλυτικού προγράμματος συμπεριλαμβανομένων των μαθητικών συμβουλίων, της συμμετοχής στην κοινότητα και άλλων σχολικών εκδηλώσεων.