Ειδικό θεματικό τεύχος: Συγκριτική Εκπαίδευση, εκπαιδευτική πολιτική και εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις: Η περίπτωση της Κύπρου
“Ancestral voices, policy superglue, and Cassandra: An optimistic note about comparative education”
Robert Cowen
Σελίδες
Περίληψη
Το παρόν άρθρο αποτελεί μια πρώτη απόπειρα συγκρότησης μιας ιστορικής αφήγησης για το επιστημονικό πεδίο της συγκριτικής εκπαίδευσης. Σημείο αφετηρίας του άρθρου αποτελεί η παραδοχή ότι ένα από τα πολλά αντιφατικά ζητήματα που προκαλούν εντάσεις στο εσωτερικό της συγκριτικής εκπαίδευσης είναι το γεγονός ότι το εν λόγω πεδίο έχει τις δικές του πολλαπλές ιστορίες, αλλά ταυτόχρονα, αποτελεί και αναπόσπαστο τμήμα της ιστορίας και της κοινωνίας. Σε αυτό το πλαίσιο υποστηρίζεται η θέση ότι μια σοβαρή ιστορία του πεδίου θα πρέπει να επικεντρωθεί στις «εξωτερικές» του σχέσεις· δηλαδή, πρώτον, στη σχέση της συγκριτικής εκπαίδευσης με το ευρύτερο πολιτικοκοινωνικό και οικονομικό της συγκείμενο· δεύτερον, στη χρηστικότητα και στο ρόλο που διαδραματίζει στη δημόσια ζωή η γνώση που καλούνται να δημιουργήσουν οι συγκριτικολόγοι της εκπαίδευσης· και τρίτον, στο πως τόσο η σχέση αυτή όσο και η νομιμοποίηση της ωφελιμότητας και του ρόλου της συγκριτικής εκπαιδευτικής γνώσης μεταβάλλονται από περίοδο σε περίοδο και γιατί.